søndag 1. juli 2012

Impulstur til Trollhättan 6 timers

Opprinnelig var planen min å løpe Hornindal rundt neste helg. Så fikk jeg legetime torsdagen før løpet for å fjerne en føflekk på ryggen. Å løpe med sekk rett etterpå er uaktuelt. Så dermed lot jeg dette løpet utgå. Jeg kunne alltid ha flyttet timen, men har en mistanke om det egentlig aldri vil passe, så jeg fant ut at det er like greit å få det overstått.

Under en liten opprydding fant jeg så to gratisbilletter med Sandefjord-Strømstad ferga som holdt på å gå ut på dato. Siden løypen i Trollhättan er skånsom mot kroppen da den består av mest stier og grusvei, så ble 2+2 raskt 4.

På morgenen var været perfekt, 10-15 grader, overskyet og litt vind. Det ble raskt varmere, men ikke verre enn at det gikk.

Kroppen kjentes fin, og det samme gjaldt beina. Så dermed ble starten litt i raskeste laget, og etter en halvtimes tid justerte jeg ned tempoet litt. Syntes det gikk veldig greit. Litt før vi hadde løpt 2 timer ble jeg tatt igjen med en runde (1096 meter). Han klagde litt over at løypa var tung, noe den også var. Løypa går mye på skogsstier som var litt bløte etter kraftig regnskyll om natten. I tillegg gikk ca 100 meter pr. runde over en bløt fotballbane, nesten som myrløping. Dette sugde krefter.

Etter litt over 2 timer begynte det å bli tungt, farten gikk ned og det var bare å begynne å jobbe. Han som ledet ga seg etter 3 timer og dette ga ett lite løft. Litt vanskelig å vite hvordan man ligger an på en slik rundløype, og jeg har sett i ettertid at det var en som fulgte meg i ca. 4 timer men som ga seg etter å ha passert 50 km.

Etter 4 timers løping var jeg helt på felgen og måtte skikkelig jobbe for å holde km tiden på 6:15. Jeg var ikke næringstom eller noe slikt, jeg var bare utslitt. Forrige helgs utskeielse og en tung løype kombinert med en noe for rask start var nok årsaken. Det er lenge siden jeg har vært så langt nede, men jeg er veldig godt fornøyd med at jeg klarte å holde meg løpende hele tiden.

Tilslutt ble det 65760 meter og en seiersmargin på over 12 km!! De to nærmeste var faktisk to damer. Torill Fonn gjorde ett oppløftende "come back" etter mye sykdom i vår og vant dameklasse på litt over 60 km.

Neste utskeielse bli Meråker Mountain Challange om 3 uker.

God trening.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med nok en seier da Mr. Ragnar :) Husk å lytte litt til kroppens signaler, ikke bare egen vilje og lyst :)

    SvarSlett
  2. He-he. Føler mig tilbage i løbet. Rigtig god beskrivelse.
    Torill - jeg har ikke kunnet følge med hende siden 2004. Det er ikke en skam at blive sat af de tuffe kvinder i min alder :-).

    SvarSlett