søndag 11. mars 2012

Skövde 6 timmars, løpsrapport

Så var årets andre ultraløp i boks. Skövde 6 timmars som jeg har løpt tre ganger tidligere, sist i 2008.

Vi startet hjemmefra tidlig fredag for å ha god tid på turen. Vi(Tom-Rune, Hans Martin og jeg) tok Sandefjord-Strømstad ferga kl. 10. Vel over i Sverige fikk vi gjort unna litt harryhandling før vi satte kursen mot Skövde. Vi hentet startnummeret på hotellet og gikk en runde rundt løypa. Skikkelig motvind opp mördarbakkken men vi regnet med at vinden løyer og skifter retning til løpet begynner, så feil kan man ta.

Etterpå ble vi med Torill og Peter på pizzeria for en siste karboladding. Jeg var nok ganske ferdigladdet for jeg klarte ikke spise opp hele pizzaen min og det hører til skjeldenhetene. En pils på rommet og så i seng.

Det er utrolig behagelig å bo bare 100 meter fra start, det gjør morgenen ordentlig avslappende. Det gir meg også anledning til å spise en skikkelig kraftig frokost som allikevel får god tid til å sette seg før løpet.

Det var ganske mye vind på morgenen og å treffe med påkledningen er ikke alltid like enkelt. Jeg valgte lange tights, en next2skin jakke og vindvest over, samt en buff i halsen. Det passet perfekt.

Uvanlig nok stilte jeg til start helt uten plan for hvordan det skulle gjennomføres, det eneste som var sikkert var at jeg ikke skulle gå i kjelleren uansett, jeg har ikke anledning til å bruke lang tid på restitusjon nå. Den første halvtimen var bekymringsfull, venstre legg var stokk stiv allerede etter 200 meter. Det skjer av og til og som oftest er det bare å fortsette uten å presse så går det over, så også i dag. Etter en dryg halvtime i 5:15 fart, var leggen bra og jeg økte til ca 5:00 og litt under. Det gikk veldig lett og jeg bestemte meg for å holde farten frem til 3 timer for deretter å roe ned resten av tiden.

Maraton ble passert på 3:35, og aldri har jeg fått 3:35 så lett, alt var bare kos. Vinden tiltok etterhvert og ble ganske plagsom, kraftig motvind i oppoverbakke og sidevind nedover. Kun de bratteste 50 meter med nedoverbakke hadde vi ordentlig medvind, mye vits i det. Vinden kom i kast og ett par ganger holdt jeg på å spenne bein på meg selv.

Største problemet var at jeg slurvet litt med næringsinntaket underveis og kjente at jeg ble sulten etter ca. 4 timer, spiste da litt for mye og fikk hold i noen km. Bare bittelitt plagsomt.

Siste halvtimen ble jeg klar over at jeg kunne slå Tom-Runes PB(68555) så da ga jeg på litt ekstra igjen. 68953 meter ble det på meg, pers med nesten 2 km, kjempefornøyd. 6. plass av 126 og klasseseier. Jeg vet nå at jeg har godt over 70 km inne, blir bare å finne en passelig anledning å gjøre det. Deilig å kjenne at de økte mengdene gir resultater.

Arrangementet var som vanlig helt topp. Eneste lille jeg har å utsette på det er organiseringen av matstasjonen. Den burde vært lenger, når enkelte blir sliten bosetter de seg ved serveringen og det blir vanskelig å komme til. Servering av varm mat burde foregått i andre enden av kontrollen da køen her gjorde det uoversiktlig og vanskelig å komme til.

Denne uken innehold også hviledag nummer 2 og 3 for i år. Reisedag til løpet og en deilig slapp søndag etterpå. Jeg kunne sikkert løpt litt i dag, dagen etter løpet men 69 km kjennes på kroppen selv om man har tatt det relativt med ro, så jeg slapper av med god samvittighet.

Nå gleder jeg meg til resten av sesongen, hadde jeg bare funnet noe å trene mot.

God trening!!!

4 kommentarer:

  1. Gratulerer Ragnar. Likte kommentaren din om de som henger i serveringen...:)Det blir spennende å se hvor langt du kommer på RU, 6 eller 12 timer der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ståle. Dersom jeg stiller på RU blir det 6 timer, men det er bare 14 dager etter TEC 100 miles så det blir ikke pers da.

      Slett
  2. Gratulerer med pers Ragnar. Ofte får man fine resultater i de løb, man ikke har lagt planer for :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Samme skjedde når jeg satte maraton pers. Det bare ble sånn :)

      Slett