søndag 15. juni 2014

Våren 2014

Jeg var fint i gang med ukentlige blogginnlegg, så plutselig ble det stopp.
Etter 6 timers i Skövde hadde jeg en fin treningsuke, men så begynte det å butte i mot. Mest sannsynlig var det pollensesongens ankomst som satte meg ut. Alt av trening ble ett ork og dermed forsvant også bloggelysten.

I begynnelsen av april var det Holmestrand maraton. Åpnet bevisst alt for hardt for å teste formen litt, det gikk bra til passert halvmaraton deretter ble det tyngre og tyngre. Måtte til og med strekke litt på noen kramper, det skjer ikke ofte med meg. Tiden ble 3:35, faktisk overraskende bra.

Med manglende overskudd til trening i uka fant jeg ut at jeg måtte få inn langturer så helga etterpå stakk jeg til Stockholm for å løpe 50 miles i TEC. Her gikk det greit i 35 km så fikk jeg vondt i venstre stortå og det ga effekten at hele høyre side ble plaget. Jeg fikk bare småjogget innimellom og de neste 15 km gikk jeg mest og bestemte meg for å bryte etter 50 km. Inne ved runding etter 50 km glemte jeg å bryte og stakk ut på 6. runde og rett etterpå forsvant faktisk smertene og jeg fikk løpt resten av løpet. 9:05 var helt greit og jeg fikk en verdifull treningstur.

Søndagen etter var det klart for funksjonærløp i Påskemaraton. Jeg og Tom-Rune ruslet oss igjennom på 4:46.

Deretter ble det lite trening frem mot Hammer Trail 100 miles første helga i mai. Var syk i fjor og måtte gi meg tidlig, nå skulle jeg ha revansje. Også i år var det nydelig vær. Løypa er meget kupert og tidevis meget vakker. Jeg gledet meg og kom fint i gang fra start. Gikk det aller meste av motbakker og bare koste meg. Så rett etter vending etter 33 km så sparket jeg i en stein og rykket til, med det resultatet at jeg forstrakk en muskel på fremsiden av høyre lår. Strekken var ikke veldig vond men gjorde det vanskelig å løpe. Jeg fullførte runde to men med 103 km igjen til mål, måtte jeg innse at det ble en umulighet. Jeg hater å bryte men av og til er det det eneste fornuftige.

Nytt skadeavbrekk var langt i fra det jeg ønsket meg. En ukes pause viste seg heldigvis å være nok. Nå begynte jeg å bli virkelig bekymret med tanke på treningsgrunnlaget. Bestemte meg for Romerike 50 som neste langtur. Treninga frem til da gikk stort sett inne på tredemølla. Ble ikke lange øktene men fikk inn en god del kvalitet.

Romerike 50 gikk i strålende vær, litt vel varmt kanskje. I 29 km gikk det veldig greit. Deretter ble det en kamp for å komme meg til mål. 4:53 var så som så.

Bilde: Kondis.no


På dette tidspunktet hadde jeg fullført 2 maraton og 3 ultra. Brutt en ultra etter 58 km. Allikevel hadde jeg en følelse av at sesongen 2014 gikk mot å være mislykket. For moralen min var det nå viktig med ett godt Thy Ultra Trail.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar