torsdag 16. februar 2012

2012. Status og planer.

Status:

Planleggingen av løpsåret 2012 startet egentlig tidlig på høsten 2011 da mange løp har forferdelig tidlig påmeldingsfrist. Rakk så vidt å komme med på TEC100, prøvde også å komme med på Western states 100 miles (WS100) men hadde ikke flaks med trekningen. I ettertid er jeg bare glad for det, da tidspunktet viste seg å passe dårlig.

Trente lite i oktober og november, litt mer i desember. Kostholdet i samme periode var ikke mye sunt. Dette vistes etterhvert godt på kroppen. Desember var ikke måneden for å ta tak i dette av flere årsaker. Jeg ga meg selv 1. januar som dato for atter en gang å starte ett nytt og bedre liv.

1. januar viste vekta 82,2 kg. Minst 10 kg for mye. Den tida jeg røykte veide jeg ned mot 65, det var igjen alt for lite. 72 kg er målet og det skal nås før TEC100 den 14. april, ellers er det ingen vits å stille opp. For å nå dette målet måtte treningsmengdene opp(det skulle de uansett) og kostholdet endres. I den grad jeg følger en diett ligger jeg nærmest det som beskrives i denne artikkelen: Grovkarbo. Jeg har kuttet ut brus og godteri(med untak av litt mørk sjokolade), poteter, ris, pasta og lyst brød. Prøver å fylle opp med frukt og grønt, og jeg sulter ikke. Jeg passer også på å skjeie litt ut innimellom. Spiser jeg borte spiser jeg det jeg blir servert, spiser jeg ute spiser jeg det jeg har lyst på. I dag, 16. februar, stoppet vekta på 75,1 kg. Målet er godt innen rekkevidde.

På treningssiden har målet vært å få opp mengden i første omgang. Siden jeg ikke liker å løpe ute når det er kaldt og/eller glatt så har all trening hittil i år foregått her:
Egentlig liker jeg å løpe når det er kjølig, det er bare att dørstokkmila av en eller annen grunn blir uovervinnelig da. Lange sportssendinger lørdag og søndag er perfekt underholdning mens langturene løpes.
Jeg bestemte meg for å prøve å trene hver dag, mest fordi jeg vet at det vil motivere litt ekstra på dager som er tyngre å komme i gang på. Det fungerer! Hittil i år har jeg løpt hver eneste dag og det satser jeg på å fortsette med så lenge som mulig. Mengden ligger på rett over 100 km i uka og det er akkurat passe for meg. Jeg har ikke tenkt å bruke mer tid enn det på løping.

Planer:

Jeg har enda ikke klart å finne noe løp som jeg vil ha som hovedmål. Så alle løp ut april blir å betrakte som trening. Jeg orker ikke langturer på mer enn 3 timer på trening, så det er en fin måte å få inn de lange langturene.

Følgende løp er jeg påmeldt til:

18.2 Bislett 50K
31.3 Pallesbjerg Marathon trippel 1
01.4 Pallesbjerg Marathon trippel 2
02.4 Pallesbjerg Marathon trippel 3
14.4 TEC 100 miles

I tillegg er ikke følgende usannsynlig:

10.3 Skövde 6 timmars
09.4 Påskemaraton
28.4 Ringerike ultrafestival

Etter dette er det mange løp som er vurdert, men ingenting er bestemt. Jeg har mest lyst på utfordringer som går fra A til B eller fra A til A i maks 1 runde. Det finnes mange løp jeg har lyst å løpe, men mange ting spiller inn, sånn som familie, økonomi og eget nivå. Spartathlon er ett naturlig langsiktig mål, men jeg føler ikke at jeg er helt der enda. Har lyst til å prøve å komme over 200 km på 24 timers, men det blir ikke innendørs og ikke på bane.

4 kommentarer:

  1. Tenerife Bluetrail 20 oktober 96 kilometer kanske kan vara nått? Jag och Krister sprang där förra året (då gick tävlingen i april) och jag tycker nog att det är den roligaste tävlingen jag sprungit.

    http://www.tenerifebluetrail.com/index.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar i mot gode forslag med takk. Men med skolebarn blir nok slike turer i skoleåret litt vanskelig.

      Slett
  2. sånn treningsrom vil jeg og ha!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Treningsrom er vel å ta litt i, det er ett hjørne av garasjen. Men det gjør jobben :)

      Slett