torsdag 12. april 2012

Klar for TEC 100 miles

Da begynner det å dra seg til mot TEC 100 miles igjen.

TEC står for Täby Extreme Challenge og 100 miles er 161 km som blir fordelt på 16 runder på litt over 10 km.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg meldte meg på. Det er begrenset hvor mange så lange løp man kan løpe og jeg har lyst til å prøve så mange forskjellige som mulig. Jeg meldte meg på uten å tenke, det var en slik oi, det er snart fulltegnet må skynde meg følelse som gjorde at jeg handlet første og tenkte etterpå. Jeg hadde jo egentlig god tid til å revurdere også for betalingsinformasjonen kom ganske lenge etterpå, men jeg handlet på autopilot. Regninger skal jo betales, eller?

Etterpå dukket det opp ett annet løp jeg godt kunne tenkt meg å løpe som går samme helgen, nemlig Holmestrand maraton. Får håpe de har kommet for å bli så jeg kan løpe der neste år.

Jeg har på mange måter gruet meg til løpet. Dette har blant annet gitt seg utslag i at jeg har ventet i det lengste med å ordne reise og hotellopphold. Vet ikke hvorfor jeg har gruet meg slik, kanskje fordi at jeg vet hva jeg går til? Uansett så begynner det meste å falle på plass nå, sitter på med Marit frem og tilbake. Vi blir fra fredag til mandag noe jeg tror er lurt for restitusjonen. Skal ligge flat ut i ett døgn etter løpet, det kommer til å gjøre vondt nok uansett.

Den mentale prosessen før ett slikt løp er viktig. Det å ha tenkt igjennom løpet, ha en plan for ting som kan oppstå og være mentalt forberedt på å jobbe seg gjennom de nedturene som eventuelt måtte komme. Ha en målsetting og sette opp ett skjema til denne. Det kan også være lurt å ha en plan B og C i tilfelle ting ikke går så bra som man ønsker/har tenkt.

Både mentalt og fysisk tror jeg at jeg er bedre forberedt enn noen gang tidligere. Jeg har trent bedre og vet hva jeg går til. I utgangspunktet er målet mitt å sette personlig rekord. Dersom det er bløtt i skogen må dette antakelig revurderes. Ett annet mål er å tørre å ha større utgangshastighet med fare for å sprekke. Jeg tror uansett jeg skal komme meg til mål så hvorfor ikke prøve. Plan B er 20 timer og plan C er 24 timer. Skulle til og med plan C ryke så håper jeg å kunne fullføre på de 30 timene arrangøren har satt som grense, men da skal mye ha gått galt.

Jeg begynte å finne frem utstyret som jeg trenger for en uke siden, deriblant en hodelykt som trengs etter mørkets frembrudd. Den var sporløst forsvunnet. Selv etter flere timers leting var og ble den borte. Jeg bestilte meg ny lykt og 5 minutter etter at den var i hus og testet så fant jeg den gamle. Greit nok, da har jeg 3. Har alltid en i reserve, nå kan jeg bare bytte lykt og ikke batterier. Det nye kan også brukes som sykkellykt så helt bortkastet var det ikke.

For øyeblikket ser ikke værmeldinga så verst ut. Fra -2 til 7 grader og litt vind, men heldigvis ikke nedbør. Regn er meldt dagen før og det kan nok medføre bløte skogspartier.

Dersom noen skulle være interessert, så vil det ligge liveoppdatering på http://jogg.se/ . Løpet starter lørdag 14. april kl. 10. Hjemmesiden til løpet er: http://new.tec100.se/

Sett slikt, nå begynner jeg å glede meg. Bring it on!!

3 kommentarer:

  1. Lycka till Ragnar!

    Vi ses i Täby!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og lykke til du også. Vi sees i Täby.

      Slett
  2. Lykke til ... det blir gøy og følge dere på nett. Slit med smil!

    SvarSlett