torsdag 5. april 2012

Pallesbjerg trippel maraton

Planleggingen av denne helgen begynte da min kone nevnte at hun skulle ha noen bridgespillere på besøk første helgen i april. Det bar rett på nett for å lete etter passende løp, kanskje en ultra eller muligens ett par maraton kunne la seg ordne. Etter en tids leting kom jeg over dette suspekte arrangementet på motionslob.dk. Trippel maraton i Sverige med bare dansker påmeldt, midt i blinken for meg. 3 maraton og masse sosialt samvær med forhåpentligvis hyggelige danske løpere(stort sett alle løpere er jo hyggelige så det regnet jeg med skulle gå greit). Sendte avgårde en forespørsel og fikk straks positivt svar. Under Bislett 50K nevnte jeg dette for Tom-Rune som selvfølgelig ville slå følge, og heldigvis var det plass til han også.

Endelig var helgen kommet og vi stakk avgårde med ferga til Strömstad. Fikk shoppet litt på turen sørover, kjøpte bl.a. ett sett med vindjakke og lange løpetights for tilsammen 299 SEK, ganske billig spør du meg. Vi lot GPS'en geleide oss mot Hallandsåsen i nordre del av Skåne. Min gamle Tomtom hadde ikke de riktige veiene på kartet så den var satt opp til å ta oss til en vei i nærheten så hadde jeg skrevet ut ett kart over nærområdet. Vi kjørte rett på dette stedet midt i ødemarken men jeg må innrømme at vi ble skeptisk etterhvert som veien ble smalere og gikk fra asfalt til grus. Vi fikk innlosjert oss og stilte inn hjernen til å forstå dansk. Det går greit så lenge de prater en og en men straks samtalene flyter rundt bordet blir det verre å følge med. Dette går selvsagt bedre etterhvert. Vi spiser kvelds og tar tidlig kveld for å være klar til første maraton morgenen etter.

Jeg synes det er godt å ha tid til å spise en skikkelig frokost(morgenmad) i god tid før løpet for så å hvile en stund før start. Løypa var ca. 8.5 km som skulle løpes 5 ganger pr. maraton. Første runde ble rolig og vi som sprang fremst måtte vente litt ett par ganger for å få vite hvor løypa gikk da noen hadde fjernet skiltingen, litt kjedelig men løpet er ikke så seriøst at dette gjorde noe.

Det er uten tvil den tyngste maratontraseen jeg noen gang har løpt. Det gikk på nyhøvlede grusveier, skogsveier med store skarpe steiner i enkelte partier og litt teknisk sti. Dette var for så vidt greit hadde det ikke vært for bakkene, tidevis så bratt oppover at det såvidt gikk å løpe(jeg gikk disse siste dagen) og så bratt nedover at jeg ikke klarte å slippe ordentlig løs. Stort sett gikk det opp eller ned med lite hvile.

Skjønte raskt at skulle jeg greie maraton tre dager på rad i denne løypa så var en tid under 4 timer noe jeg kunne være godt fornøyd med. Jeg vet fra før at kroppen henter seg fort inn igjen så jeg skrubbet ikke så mye. Antar at jeg ville løpt 1/2 time raskere i en flat løype. Premien for å være blant de første i mål var at man var sikret varmtvann i dusjen, sog å kaldt og surt som det var så var det ingen dårlig premie.

Jeg løpte alle løpene i nye sko. Alle skoene var gode å løpe i men Karhu skoene ble litt for store, særlig med tanke på de bratte nedoverbakkene. Tærne fikk mye juling her. Best passet mine Gel Nimbus som ble kjøpt i str. 44.5 mens de andre ble kjøpt i str. 44. Mizunoene var også bittelitt for store, men mye mindre plagsomt enn Karhuene. God erfaring å ta med seg til videre bruk.

Det er fasinerende hvor fort kroppen restituerer(eller så gammel som jeg har blitt så heter det vel restaurerer?) Ved start andre og tredje dagen kjente jeg ingenting til løpene forut. Andre dagen fikk jeg litt kramper og valgte da å gå den bratteste bakken de to siste rundene. Tidene varierte med under 2 minutter på de tre løpene noe jeg er veldig fornøyd med(3.55,3.57,3.56). Det er artig å merke seg at med samme innsats så gikk gjennomsnittspulsen fra 159 via 156 til 150. Samme tendensen hadde jeg i fjor på min trippel da. Makspulsen underveis gikk på samme måte fra 177 via 174 til 165. Kanskje jeg burde prøve å løpe flere på rad for å se om utviklingen fortsetter? Beina var fine under hele tredje løpet men dagen derpå var jeg ganske stiv og støl, men jeg tror noe av skylda har 8-9 timers reising rett etterpå.

Sosialt hadde vi det utrolig hyggelig. Hele helgen gikk med til spising, løping, prating og soving. Jeg har fått forståelse av hvorfor så mange dansker løper så mange løp, det er fordi de må ellers hadde de vært trill runde. Det var kake og kaffe etter alle måltider, muligens med unntak for frokosten(morgenmad).
Turen hjem gikk greit og vi kom oss med en tidligere ferge enn vi hadde billett til, riktig nok via venteplass da båten egentlig var full. Godt å komme hjem kl 21 i stedenfor kl. 24, særlig siden jeg skulle på jobb dagen etterpå.

Vi fikk mange nye venner som vi helt sikkert kommer til å treffe på løp i tiden som kommer :)

Jeg er meget takknemlig for at noen orker å ta på seg å arrangere noe slikt. Tusen takk, Rikke!!

Under følger løpene mine på garmin connect.

3 kommentarer:

  1. Må vel innrømme at jeg ble grønn av misunnelse når jeg leste om dette, selv om jeg "restaurerer" saktere enn sakte. Artig å lete opp slike litt bortgjemte arrangementer.

    Ellers har jeg løpt orientering i disse traktene på Hallandsåsen, så jeg vet det er kupert ja.

    Tar med link til Rikkes blogg... i tilfelle noen lurer på hvem det er: http://vejenmodironman.blogspot.com/

    OG naturligvis, gratulerer med kjempebra løping!

    SvarSlett
  2. Ja, dette var en sterk prestasjon, Ragnar. Blir spennende å se hva du kan prestere på en "flat" maraton, uten å måtte tenke på å spare krefter til dagen etter og dagen etter det igjen..

    SvarSlett
  3. Grattis med dette! Tre maraton på tre dager ... I'm impressed!

    SvarSlett