tirsdag 26. februar 2013

Thy Trail Marathon

Årets første utenlandstur er unnagjort. Det ble Thy Trail Marathon i Danmark. Det er ikke ofte jeg reiser utenlands bare for ett maratonløp, men når løpet markedsfører seg med å være Danmarks barskeste maraton og trailløp så måtte jeg bare prøve. Løpet går igjennom Thy nasjonalpark og er av den grunn begrenset til 500 deltakere fordelt på 3 distanser: 11km, 1/2 og 1/1 maraton. Løpet ble fulltegnet på en uke nesten ett halvt år før start.

Før jeg hadde rukket å tenke på hvor jeg skulle bo fikk jeg tilbud fra Henriette, som jeg ble kjent med under Pallesbjerg trippelmaraton i fjor, om å være med å dele ett sommerhus med en gjeng andre løpere. Selvfølgelig takket jeg ja. Henriette løp 90 maraton i fjor, pluss noen ultra!!!

Sommerhuset med plass i massevis kan leies her:

Her er gjengen - fotografen Torsten:
Løpsmorgen med 7-8 minus og lett vind fra nordøst=motvind.

Jeg har fått lov av Flemming, som tok en dunge bilder under løpet til å bruke disse, bildene er ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge.:



Ikke så mange høydemeter, men de som var var ikke nødvendigvis enkle.










Kulda sparte oss for mye søle.








Fotografen Flemming




Som man ser var ikke stranda lettløpt




På disse lange isstrekkene ropte folk hele tiden; hold avstand, mens isen knakte;)

Men vi unngikk ikke helt å bli våte



Gamle tyskerbunkere som har ramlet ned fra klittene til stranden.


Fantastisk natur, ikke sant?

Hadde bestemt meg for å løpe med sekk for treningens del, men det var uvanlig mange som faktisk valgte å løpe med sekk. Jeg passerte halvmaraton på ca. 1:56 uten å ha tatt i noe særlig og regnet med å komme greit under 4 timer. Problemet var at jeg hadde ikke sett ordentlig på løypekartet, frem til halvmaraton hadde vi bare ett par kilometer på stranden, andre halvdel hadde over åtte. Det ble tungt etterhvert, særlig med tanke på at det var årets første utendørs løpetur! Sluttiden ble 4:15:36 som er litt svakere enn jeg løp 50 km på forrige helg, det sier sitt. Att vinneren brukte under 3 timer er smått utrolig.

Dette bildet er riktig nok tatt før løpet, men jeg så nok minst like fornøyd ut etterpå.

Weekenden forøvrig ble en meget sosial og hyggelig affære sammen med nye og gamle venner over mye god mat og drikke, men det får bli en annen historie.

Dette er virkelig ett løp å anbefale.

2 kommentarer:

  1. Veldig bra Ragnar :-) Jeg liker Danmark!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ståle. Jeg er også veldig glad i Danmark.

      Slett