fredag 25. mai 2012

Pollentabbe

Ja, jeg har pollenallergi.

Normalt er jeg lite plaget bare jeg husker å ta medisinen min.

Før jeg flyttet sørover hadde jeg ikke allergi. Men mye større mengder pollen her gjorde at jeg utviklet allergi i løpet av ett par år. Dette var før jeg begynte å løpe.
Jeg fikk tabletter som holdt allergien i sjakk. Alt gikk bra.

I 2004 begynte jeg å løpe, men allergien utgjorde ingen problemer så lenge jeg husket medisinen.
Så kom 2007. Jeg tok løpingen mer seriøst og trente meget godt på forsesongen. Jeg var i mitt livs beste form, perset på maraton med 35 minutter og løpte 100 km på 9:20.

Så plutselig begynte det å bremse. Pulsen var mange slag over det den burde ha vært. Jeg løpte mange løp, men både løp og trening var ett ork. Legen fant ingenting galt. Jeg gikk med 24 timers EKG, var til ultralyd av hjerte og hovedpulsårer, og jeg tok belastningstester. Hjertespesialistene fant ingenting galt(nå i ettertid er det godt å ha vært igjennom disse kontrollene).

Vinteren kom og ting ble bedre, lysten på å satse like mye var borte, men jeg trente og deltok på endel løp. Sommeren 2008 kom og bremsene ble igjen satt på. Legene fant ingenting. Frustrerende, men lite jeg kunne gjøre. Ble bedre utover vinteren og jeg fikk trent en del.

Så kom sommeren 2009 og denne gangen kom bremsene knallhardt på. Jeg klarte ikke engang å trene. Jeg kjente en slags kløe bak i halsen og ble sent til øre-nese-hals spesialist. Han fant selvsagt heller ingenting galt. August kom og nå var jeg så langt nede at det var nummeret før jeg ble sykemeldt.

Tilslutt var det jeg selv som fant løsningen som jeg foreslo til legen. Kunne det hende at jeg ikke tålte allergitablettene? Legen tente på ideen og tok meg med en gang over på kortisonsprøyte i stedenfor. Det gikk en uke så var kroppen tilbake i normalt gjenge. Da skjønte jeg hvor langt nede jeg hadde vært og det skremte meg virkelig.

Så i pollensesongen må jeg bare sørge for å få satt en sprøyte omtrent en gang i måneden, eller hver 3. til 6. uke som det står på pakken. Hvor vanskelig kan vel det være?

Under dagens løpetur, som gikk i strålende sol og 27 graders varme, gikk det meget tungt, øynene svei og alt var bare dumt. Så kom jeg på at forrige gang jeg fikk satt en sprøyte var over 7 uker siden. Gjett hvem som venter på at legekontoret åpner på tirsdag?

Som en konsekvens dropper jeg Sandefjordløpet i morgen. Det blir heller en løpetur på mølla i pollenfrie omgivelser.

Lurer på om jeg finner tak i noen tabletter som bedrer hukommelsen?

God trening!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar