fredag 4. mai 2012

Restitusjon og planer

Restitusjonen etter Ringerike ultrafestival(RUF) har gitt meg en ny opplevelse. Etter tidligere ultraløp har det stort sett vært beina som har avgjort når jeg har begynt å trene igjen. Under ultraløp har jeg alltid prøvd å finne riktig utgangshastighet for deretter å "dø" så langsomt som mulig. Denne utgangshastigheten har bestandig vært relativt rolig, gradert etter lengden på løpet.

Denne gangen ble det annerledes. Formen er god og målsettingen var "høy" og dermed la jeg ut i ett tempo og med en puls som var mye høyere enn jeg tidligere har gjort i ultraløp. Etter 1:45 var pulsen nesten oppe på maks maratonpuls og holdt seg der resten av løpet. 165 i snittpuls over 6 timer er en belastning jeg aldri tidligere har vært i nærheten av. Til sammenligning hadde jeg 159 i snitt da jeg satte min pers og 169 under Liverpool maraton. Underveis kjentes det ikke så ille ut og det er jo positivt.

Jeg lurte meg ut en liten tur på tirsdag og kjente fort at jeg var langt fra restituert men fortsatte allikevel. Jeg har løpt rolig en time hver dag etterpå, noe som sikkert ikke har vært så lurt. Men, om det av den grunn går litt lenger tid før jeg kan trene for fullt igjen så gjør det ingenting. Jeg er ikke toppidrettsutøver, ikke har jeg det travelt med å nå en ny formtopp, været har vært supert og rent mentalt har jeg hatt behov for å komme meg ut for å rydde litt i tankene. Fremdeles kjenner jeg det på kroppen, men kommer nok til å fortsette med times turene mine allikevel, merker tross alt at jeg blir bedre for hver dag. Det jo så deilig å løpe.

Planer


Jeg har ikke mange konkrete planer for løp i tida som kommer. Hadde nesten bestemt meg for 24 timers på Bornholm, men så gikk Cimber Sterling som flyr ut dit konkurs og da tenker jeg ikke mer på det. Løper nok 50 km i Drammen neste helg og Hadeland maraton helga etterpå som rolige langturer. Har litt lyst å løpe NM 100 km. Er litt redd for at dette også blir ett høypulsløp, bare 3 timer lenger. Var det ikke nettopp derfor jeg begynte med ultra, for å slippe å løpe så mye med høy puls? Uansett blir det en forutsetning at jeg finner en reise/overnattingsplan som jeg kan leve med.

Etter dette har jeg ikke klart å bestemme meg for noen løp. Det finnes utrolig mange spennende løp rundt omkring som jeg har lyst til å løpe, men foreløpig er det ingenting som har konkretisert seg. Det er alltid en kabal som skal gå opp, familie, jobb og økonomi. Det som er sikkert er at jeg har lyst å trekke meg bort fra asfalten og inn i terrenget. Jeg finner vel på noe.

God trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar